Дуван не престаје да буде водећи глобални превентабилни узрок смрти.
Близу 6 милиона људи сваке године страда од дувана, кроз рак, болести срца, болести дисајних органа, и др. Такође, у вези са тим узрокује и стотине милијарди долара економских губитака годишње.
Ако се нешто хитно не предузме, у 21. веку дуван ће да убије милијарду људи…
Светски дан без дуванског дима 2012:
Мешање дуванске индустрије
Дуван не престаје да буде водећи глобални превентабилни узрок смрти.
Близу 6 милиона људи сваке године страда од дувана, кроз рак, болести срца, болести дисајних органа, и др. Такође, у вези са тим узрокује и стотине милијарди долара економских губитака годишње.
Ако се нешто хитно не предузме, у 21. веку дуван ће да убије милијарду људи…
Акције које је потребно предузети садржи Оквирна конвенција о контроли дувана Светске здравствене организације. 174 државе (плус Европска унија) обећале су да ће заједно радити на имплементацији Конвенције.
Ови напори контроле над дуваном систематски се урушавају од стране дуванске индустрије. У циљу да избаци из шина или ослаби контролу над дуваном, уплитање дуванске индустрије одвија се у неколико облика. То укључује:
1. Ометање политичког и законодавног процеса
Дуванска индустрија је веома сналажљива у подривању напора влада да заштите јавно здравље. Дуванске компаније постале су експерти да креирају и користе рупе у закону, као и да вешто сарађују са разним лобијима који ефикасно утичу на доношење законских одлука које њима одговарају.
2. Преувеличавање економског значаја дуванске индустрије
Запошљавање, порези на доприносе, и други позитивни економски показатељи, често се користе од стране дуванске индустрије да покаже свој допринос привреди земље. Али, цифре које она пружа не само да преувеличавају економски значај дуванске индустрије, већ и игноришу социјалне, еколошке и здравствене трошкове изазване коришћењем дувана и дуванских производа.
3. Манипулисање јавним мњењем да би задобила поштовање
Дуван је штетан – али дуванска индустрија је развила низ трикова за манипулацију јавним мњењем. Улагањем средстава у омладинске програме, санирањем разних масовних несрећа, финансирањем група за очување природе, дуванске компаније померају фокус пажње са својих штетних производа на друштвено корисне ствари да би задобиле поштовање.
4. Стварање подршке преко лажно створених група
Пошто је изолована, дуванска индустрија мора да симулира подршку. Дуванска индустрија ствара и користи лажне групе које подржавају њене интересе. Типично, ове групе се фокусирају на индивидуалне слободе, наводне економске штете изазване политиком без дуванског дима, или фингирану полемику о пасивном пушењу.
5. Дискредитовање научних доказа
Сејање семена сумње на научне доказе о штети изазваној дуваном и пасивним пушењем, популарна је тактика коју користи дуванска индустрија. У циљу слабљења легислативе контроле дувана, индустрија потпирује контроверзне полемике да би одвратила и збунила јавност и владе.
6. Застрашивање влада са парницама или претњама са парницама
Правне претње популарна су тактика застрашивања влада које уводе ефективну политику контроле дувана. Како домаћи судови, на основу Оквирне конвенције СЗО о контроли дувана, све више доносе одлуке против дуванске индустрије у случајевима покренутим против владе, компаније користе и билатералне трговинске споразуме да следе државе у међународним судовима, са циљем да одврате друге земље од увођења ефикасних мера контроле дувана.
Земље чланице СЗО које су ратификовале Оквирну конвенцију о контроли дувана обавезале су се на превазилажење сметњи дуванске индустрије применом члана 5.3 овог уговора, који каже да „Приликом одређивања и спровођења своје јавне здравствене политике у погледу контроле дувана, уговорне стране деловаће у циљу заштите од комерцијалних и других интереса дуванске индустрије у складу са националним законом.“
Уговорне стране оквирне конвенције о контроли дувана СЗО договориле су се о начинима заустављања сметњи Дуванске индустрије који се заснивају на четири принципа:
– Постоји фундаменталан и непомирљив сукоб интереса дуванске индустрије и интереса политике јавног здравља.
– Странке, када се баве дуванском индустријом, у циљу унапређења својих интереса, треба да раде одговорно и транспарентно.
– Од странки које се баве индустријом дувана у сврху унапређења својих интереса треба захтевати да раде и делују на начин који је одговоран и транспарентан.
– Пошто су производи дуванске индустрије штетни, дуванска индустрија не би требало да добија подстицаје за успостављање или покретање посла.
извор:
http://www.who.int/tobacco/wntd/2012/industry_interference/en/index.html
ЛИНКОВИ:
http://www.who.int/tobacco/wntd/2012/en/index.html
http://www.who.int/fctc/en/index.html